Posiedzenie 32. Wystąpienie Senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 16. porządku obrad: ustawa o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym oraz nad punktem 17. porządku obrad: ustawa o rodzinnym kapitale opiekuńczym
Przemówienie senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 16. porządku obrad
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Brak możliwości posiadania własnego mieszkania to dla znacznej części młodych osób główna przeszkoda w podjęciu decyzji o założeniu lub powiększeniu rodziny. Nie ulega również wątpliwości, że zdecydowana większość mieszkań w naszym kraju kupowana jest na kredyt. Z kolei jedną z barier w uzyskaniu kredytu hipotecznego na zakup mieszkania jest konieczność posiadania wkładu własnego, co przy obecnych cenach mieszkań stanowi sporą kwotę, którą przeciętne młode małżeństwo musi odkładać przynajmniej przez kilka lat.
Procedowana właśnie ustawa wprowadza przede wszystkim ułatwienia, szczególnie dla ludzi młodych, w zakresie uzyskania kredytu hipotecznego – poprzez gwarancję spłaty kwoty odpowiadającej wysokości wkładu własnego. Ustawa o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym zakłada m.in. to, że państwo za pośrednictwem BGK będzie gwarantować do 20% kwoty kredytu, jednak nie więcej niż 100 tysięcy zł. Jest to propozycja dla osób, które zarabiają na tyle dużo, żeby dostać kredyt hipoteczny, ale nie posiadają oszczędności, które mogą przeznaczyć na wkład własny.
Ponadto, zgodnie z przyjętymi w ustawie rozwiązaniami, BGK będzie jednorazowo spłacał część gwarantowanego kredytu mieszkaniowego w związku z urodzeniem się dziecka. To tzw. spłata rodzinna, która wyniesie 20 tysięcy zł w przypadku powiększenia gospodarstwa domowego o drugie dziecko i 60 tysięcy zł w przypadku powiększenia gospodarstwa domowego o trzecie i kolejne dziecko.
Przepisy zawarte w ustawie o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym łączą więc cele polityki mieszkaniowej, gdyż pozwalają większej liczbie osób dostać kredyt hipoteczny, oraz polityki prorodzinnej, ponieważ wprowadzają możliwość uzyskania tzw. spłaty rodzinnej jako „premii” za posiadanie dzieci.
Warto sobie w tym miejscu zadać pytanie, co się stanie w przypadku, gdy ta ustawa nie wejdzie w życie. Czy wówczas młodzi ludzie będą mieli czekać kilka lat, być może odkładać decyzję o małżeństwie, posiadaniu potomstwa czy kolejnych dzieci do momentu, kiedy odłożą pieniądze na wkład własny? Myślę, że to pytanie retoryczne, a każdy, komu leży na sercu los młodych ludzi oraz pomyślność naszego państwa, powinien poprzeć tę ustawę, bo przyjęte w niej rozwiązania to inwestycja w młode pokolenia, w przyszłość naszego państwa i narodu.
Przemówienie senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 17. porządku obrad
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Rząd Zjednoczonej Prawicy konsekwentnie realizuje politykę wspierania rodziny, która jest podstawową komórką społeczną i fundamentem silnego państwa. Dobitnie o tym świadczą wprowadzone w ostatnich latach programy, takie jak „Rodzina 500+”, „Maluch+” czy „Dobry start”. Należy także zwrócić uwagę, że „Rodzina i dom w centrum życia” to jeden z filarów, na których opiera się Polski Ład. Jestem przekonany, że kolejne rozwiązania zaproponowane przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego przyczynią się do poprawy warunków życia polskich rodzin.
Procedowana ustawa o rodzinnym kapitale opiekuńczym ma na celu przede wszystkim stworzenie sprzyjających warunków do wychowywania dzieci. Ma zachęcić, szczególnie ludzi młodych, do podjęcia decyzji o powiększeniu rodziny, ułatwić łączenie rodzicielstwa z pracą zawodową oraz łagodzić niekorzystne trendy demograficzne związane z niskim poziomem dzietności.
Ustawa wprowadza nowe świadczenia dla rodzin z dziećmi – rodzinny kapitał opiekuńczy, RKO. Zgodnie z przyjętymi w ustawie rozwiązaniami, rodzice mają otrzymać 12 tysięcy zł na drugie i kolejne dziecko w wieku między dwunastym a trzydziestym szóstym miesiącem życia. Co istotne, rodzice sami będą mogli zdecydować, na co chcą przeznaczyć te środki oraz czy świadczenie ma być wypłacane przez rok po 1 tysiąc zł miesięcznie, czy też przez 2 lata po 500 zł miesięcznie. Ponadto, zgodnie z założeniami ustawy, otrzymanie świadczenia nie będzie uzależnione od wysokości osiągniętego przez rodziców dochodu, a pieniądze otrzymane w ramach RKO nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT.
Kolejnym istotnym rozwiązaniem, które znalazło się w ustawie, jest dofinansowanie pobytu dzieci – tych nieobjętych RKO – w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Ma ono wynieść 400 zł miesięcznie, jednak nie więcej niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodziców, i być przekazywane z budżetu państwa bezpośrednio do instytucji sprawującej opiekę nad dzieckiem.
Nowe świadczenie w postaci RKO jest dopełnieniem dotychczasowej polityki prorodzinnej i stanowi kolejny element budowy spójnego systemu wsparcia i rozwoju polskich rodzin. Stanowi również realizację jednego z istotnych elementów Polskiego Ładu. Wspieranie rodziny poprzez instrumenty polityki rodzinnej nie jest, jak niektórzy mówią, rozdawnictwem, a długofalową inwestycją w rodziny, od których zależeć będzie kondycja naszego państwa, rozwój gospodarczy i dobrobyt. Jest to cenna inicjatywa, która bez wątpienia pozytywnie wpłynie na poprawę sytuacji demograficznej w Polsce.