Posiedzenie 29. Wystąpienie Senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz nad punktem 4. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych
Przemówienie senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Zdrowie dla każdego człowieka jest wartością nadrzędną, a sprawnie działająca i nowoczesna służba zdrowia, dostępna dla każdego niezależnie od jego stanu majątkowego, społecznego czy miejsca zamieszkania jest i powinna być priorytetem dla każdego rządu.
Chciałbym państwu przypomnieć, że w ciągu ostatnich 5 lat nastąpił znaczny wzrost nakładów na służbę zdrowia. W porównaniu z 2015 r. środki na opiekę zdrowotną zwiększyły się o 60%. Są to twarde dane, choć wiele osób próbuje to dziś kwestionować. Oczywiście systemu opieki zdrowotnej nie da się zreformować w rok i nie da się rozwiązać wszystkich problemów jedną ustawą, ale rząd Zjednoczonej Prawicy konsekwentnie wprowadza kolejne rozwiązania, które mają na celu gruntowną reformę służby zdrowia w Polsce. Jednym z filarów Polskiego Ładu jest zwiększenie nakładów na służbę zdrowia o 7% PKB. Dodatkowe środki mają być przeznaczone na inwestycje, cyfryzację, nowe kadry i nowoczesne terapie oraz wynagrodzenia pracowników służby zdrowia.
Procedowana właśnie ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw ma na celu osiągnięcie tych ambitnych celów. Przede wszystkim zakłada przyspieszenie osiągnięcia nakładów na ochronę zdrowia w wysokości 6% PKB już w 2023 r. zamiast w 2024 r. oraz określenie ścieżki wzrostu do 7% PKB w 2027 r. Ponadto w ustawie zaproponowano przedłużenie obowiązywania aktualnych wykazów świadczeniodawców zakwalifikowanych do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, czyli tzw. sieci szpitali, do dnia 30 czerwca 2022 r. Jest to szczególnie ważne z uwagi na trudne warunki funkcjonowania opieki zdrowotnej w okresie trwającej pandemii i konieczność zapewnienia odpowiednich warunków realizacji świadczeń oraz dostępu do nich – bez wprowadzenia tych zmian należałoby od 1 października rozpocząć procedury konkursowe. Ostatecznie w ustawie przyjętej przez Sejm znalazły się także przepisy dotyczące penalizacji naruszenia nietykalności personelu punktów szczepień przeciw COVID-19. Objęcie pracowników punktów szczepień dodatkową ochroną prawną wiąże się z atakami na punkty szczepień i z groźbami kierowanymi wobec personelu medycznego.
Reasumując, należy stwierdzić, że przyjęcie procedowanej ustawy pozwoli przede wszystkim na zasilenie systemu ochrony zdrowia dodatkowymi środkami w kwocie szacowanej łącznie w latach 2022–2027 na ok. 83 miliardy zł i osiągnięcie w 2027 r. nakładów na ochronę zdrowia na poziomie przekraczającym 215 miliardów zł. Dodatkowe nakłady będą mogły być przeznaczone na inwestycje, modernizację infrastruktury, cyfryzację, nowe kadry i nowoczesne terapie oraz na zwiększenie wynagrodzeń pracowników służby zdrowia, a pacjenci będą mieli szerszy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej.
Przemówienie senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 4. porządku obrad.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Płatności bezgotówkowe stają się w Polsce coraz bardziej popularne, co niewątpliwie niesie ze sobą określone korzyści, zarówno po stronie przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Są to takie korzyści, jak np. wygoda i szybkość dokonywania transakcji oraz wyższy poziom bezpieczeństwa tego typu płatności. Niemniej jednak nie możemy zapominać o sporej grupie osób, szczególnie seniorów czy ludzi mieszkających w małych miejscowościach, które z różnych względów nie posiadają nawet płatniczego rachunku bankowego. Jak szacuje NBP, jest to ok. 14% Polaków w wieku powyżej piętnastego roku życia.
Dla niektórych osób, szczególnie tych mieszkających w dużych miastach, te dane mogą się wydawać niewiarygodne, ale chciałbym państwa zapewnić, że odwiedzając różne wsie i miasteczka w moim okręgu wyborczym, często spotykam osoby starsze, które opłacają swoje rachunki na poczcie czy w banku oraz płacą za zakupy i leki gotówką. Ten stan rzeczy wynika z różnych względów – przyzwyczajeń konsumentów, wykluczenia cyfrowego części z nich czy pewnego rodzaju obawy przed powierzeniem swoich oszczędności bankom.
Głównym celem omawianej nowelizacji ustawy o usługach płatniczych jest wprowadzenie możliwości wyboru między płatnością gotówkową a bezgotówkową, a jednocześnie nałożenie na sprzedawców obowiązku akceptowania płatności gotówkowych, jeżeli wartość jednorazowej transakcji nie będzie wyższa niż przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw.
Z uwagi na to, że możliwość dokonywania płatności gotówkowych pozostaje kluczowa dla niektórych grup społecznych, które nie korzystają z bezgotówkowych instrumentów płatniczych, oraz ze względu na obowiązujące uregulowania prawne – przedsiębiorca nie jest zobowiązany do przyjmowania gotówki pod warunkiem, że zamieści stosowną informację np. na witrynie sklepowej – należy przyjąć przygotowaną przez prezydenta RP nowelizację ustawy o usługach płatniczych.