Posiedzenie 22. Wystąpienie Senatora Wiktora Durlaka ws. Punkt 9. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Duży wzrost liczby różnego rodzaju urządzeń przeznaczonych do indywidualnego transportu osób wynika przede wszystkim z potrzeby posiadania łatwo dostępnego, taniego w zakupie i utrzymaniu środka transportu, który umożliwi szybkie przemieszczanie się, w szczególności na terenie dużych aglomeracji miejskich. Tego typu urządzenia popularność zdobywają w Polsce, ale także na całym świecie. Z tego typu sprzętu korzystają dzieci i młodzież, a także turyści i osoby dojeżdżające codziennie do pracy, które chcą uniknąć korków i skrócić czas potrzebny na dojazdy do pracy.
Do popularyzacji takich urządzeń jak hulajnoga elektryczna, deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenia samopoziomujące i inne o podobnej konstrukcji, wyposażone w napęd elektryczny, przyczynia się również dynamiczny rozwój technologii, który zapewnia m.in. zwiększenie zasięgu tych urządzeń, ograniczenie ich wagi i rozmiarów. Z kolei masowa produkcja zapewnia stosunkowo niską cenę zakupu tego rodzaju sprzętu lub możliwość taniego wypożyczenia tych urządzeń.
W dzisiejszych czasach coraz większą popularność zdobywają również tradycyjne środki służące do przemieszczania się takie jak rower, rolki czy wrotki, co ma związek ze wzrostem aktywności dużej części społeczeństwa, która poprzez sport stara się dbać o zachowanie zdrowia. Wszystko to sprawia, że z chodników, alejek i ścieżek pieszo-rowerowych korzysta coraz większa grupa osób, która przemieszcza się w zróżnicowany sposób, z różną prędkością, co wymaga wprowadzenia stosownych regulacji zapewniających odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla wszystkich osób, w szczególności pieszych.
Procedowana dziś nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych poprzez uregulowanie statusu prawnego urządzeń napędzanych elektrycznie oraz urządzeń napędzanych siłą mięśni przeznaczonych do przemieszczania się. Chodzi o uporządkowanie ruchu hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego (deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące) oraz urządzeń wspomagających ruch (rolki, wrotki, deskorolka, hulajnoga) na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. Zgodnie z przyjętymi w nowelizacji nowymi przepisami kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku braku drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł skorzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.
Ponadto zgodnie z zaproponowanymi przepisami w wyjątkowych okolicznościach hulajnogą elektryczną będzie można poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik będzie usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. W tym przypadku osoba poruszająca się hulajnogą elektryczną będzie musiała jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
Zgodnie z nowelizacją podobne rozwiązania dotyczyć mają kierujących urządzeniami transportu osobistego. Co do zasady użytkownicy tych pojazdów będą mogli poruszać się po drogach dla rowerów i chodnikach. Możliwość korzystania przez kierującego urządzeniem transportu osobistego z chodnika lub drogi dla pieszych będzie dozwolona jedynie w przypadku, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.
Warto również podkreślić, że zgodnie założeniami procedowanej ustawy dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej. Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie przez nie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Osoby po ukończeniu osiemnastego roku życia nie będą musiały posiadać tego typu dokumentów. W przypadku urządzeń wspomagających ruch takich jak np. rolki, wrotki czy deskorolka nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych.
Mając na względzie rosnącą liczbę użytkowanych urządzeń przeznaczonych do indywidualnego transportu osób, zarówno tych wyposażonych w napęd elektryczny, jak i tych napędzanych siłą mięśni, a także dostrzegając potrzebę wprowadzenia nowych uregulowań prawnych, których skutkiem będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa pieszych, popieram przygotowaną przez Ministerstwo Infrastruktury nowelizację ustawy – Prawo o ruchu drogowym.