Posiedzenie 63. Wystąpienie Senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 15. porządku obrad: ustawa o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli
Technologie cyfrowe są dziś obecne we wszystkich aspektach naszego życia, takich jak: gospodarka, ochrona zdrowia, edukacja, nauka, praca, bezpieczeństwo, kultura i rozrywka. Natomiast jednym z największych wyzwań, w kontekście rozwoju cyfrowego, jest przygotowanie społeczeństwa do funkcjonowania w nowym, nieustannie zmieniającym się świecie oraz do czerpania korzyści płynących z przemian, jak również do niwelowania tzw. wykluczenia cyfrowego.
Stały wzrost poziomu kompetencji cyfrowych, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, jest fundamentem rozwoju naszego państwa, a komputer wyposażony w dostęp do sieci, internet, różnego rodzaju aplikacje i platformy edukacyjne jest podstawowym narzędziem, aby w pełni korzystać z dobrodziejstw współczesnej technologii. Myśląc o przyszłości i rozwoju naszego państwa, musimy mieć również na uwadze, że pandemia COVID-19 zmieniła świat, który dotychczas znaliśmy, pokazała, jak ważne są kompetencje cyfrowe, swobodny i niczym nieograniczony dostęp do komputera i internetu, oraz że praca i nauka może również odbywać się w sposób zdalny.
Celem procedowanej ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli jest wyposażenie uczniów klas czwartych szkół podstawowych publicznych i niepublicznych w laptopy oraz nauczycieli publicznych szkół podstawowych w bony na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego. Zgodnie z procedowaną ustawą urząd obsługujący ministra do spraw informatyzacji co roku będzie dokonywał centralnego zakupu laptopów, zgodnie z liczbą uczniów uczęszczających do klasy czwartej szkoły podstawowej. Następnie zakupione laptopy będą trafiały do organów prowadzących szkoły, które z kolei zakupiony sprzęt przekażą na własność rodzicom uczniów klas czwartych szkół podstawowych. Co istotne, urządzenia uzyskane w ramach ustawy nie będą mogły zostać zbyte przez okres 5 lat. Bon na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego będą mogli otrzymać nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni pozostający w stosunku pracy na dzień 4 września 2023 r. Pierwsze urządzenia trafią do uczniów już na początku września, natomiast środki na zakup sprzętu komputerowego w roku szkolnym 2023/2024 mają pochodzić z budżetu Unii Europejskiej w ramach KPO, a w następnych latach ze środków budżetowych.
Zakup komputera, laptopa, to wciąż spory wydatek dla wielu rodzin w Polsce, szczególnie tych wielodzietnych. Dostrzegając ten problem, który najbardziej uwidocznił się podczas pandemii, rząd podjął odpowiednie starania, aby zniwelować wykluczenie cyfrowe wśród uczniów. Przypomnę, że już 2022 r. komputery czy tablety trafiły do ok. 218 tysięcy uczniów z terenów popegeerowskich, czyli z obszarów po zamkniętych państwowych gospodarstwach rolnych, PGR. Na ten cel zostało przekazanych blisko 600 milionów zł. Bez wątpienia inwestycje w edukację, cyfryzację czy technologie są kluczowe dla przyszłości Polski. Ze względu na zmieniającą się rzeczywistość oraz dynamiczny rozwój w obszarze technologii uczniowie muszą mieć równy dostęp do odpowiedniego sprzęty, aby móc w tych zmianach aktywnie uczestniczyć. Dzieci i młodzież muszą posiadać kompetencje cyfrowe, aby się sprawnie poruszać we współczesnym świecie.
Ustawą, która jest przedmiotem naszych obrad, wprowadzamy wieloletni program. Co roku uczniowie klas czwartych otrzymywać będą darmowe laptopy, które posłużą im nie tylko do nauki, ale również do rozwijania ich pasji i zainteresowań, zdobywania wiedzy i szukania informacji. Zgodnie z założeniami ustawy już od przyszłego roku szkolnego nowe urządzenia otrzyma 370 tysięcy uczniów. Wydatki przeznaczone na ten cel powinniśmy traktować nie jako koszt, ale jako inwestycja w rozwój młodego pokolenia i naszego państwa. Dlatego należy zagłosować za przyjęciem procedowanej ustawy.