Posiedzenie 46. Wystąpienie Senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Polska podejmuje wszelkie możliwe działania, aby wspierać walczącą o wolność i suwerenność Ukrainę. Nasza aktywność w tym zakresie nie dotyczy tylko pomocy humanitarnej i wojskowej. Od początku wojny polski rząd stanowczo zabiega na forum międzynarodowym o wprowadzenie dotkliwych sankcji na Federację Rosyjską oraz podmioty i osoby wspierające reżim Putina. Ponadto przyjęta w kwietniu br. ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego stworzyła podstawy prawne do zamrożenia aktywów – funduszy oraz zasobów gospodarczych – osób i podmiotów działających na terytorium RP, mogących pośrednio lub bezpośrednio wspierać agresję Rosji na Ukrainie. W wyniku przyjęcia tej ustawy powstała tzw. lista sankcyjna, która była uzupełnieniem listy unijnej. Obecnie obejmuje ona 16 osób i 35 podmioty gospodarcze. W ten sposób zamrożono aktywa w wysokości 13 miliardów zł należące do kapitału rosyjskiego.
Dziś zajmujemy się nowelizacją tzw. ustawy sankcyjnej, która ma na celu przede wszystkim wprowadzenia instytucji tymczasowego zarządu przymusowego, maksymalnie na okres 6 miesięcy. Z kolei głównym celem ustanowienia zarządu przymusowego ma być umożliwienie zbycia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych należących do osoby albo podmiotu wpisanego na listę sankcyjną – za zgodą właściciela, a w określonych przypadkach po decyzji sądu – albo umożliwienie ich przejęcia przez Skarb Państwa za odszkodowaniem, którego wypłata ma być zamrożona na czas trwania sankcji. Warto w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z zapisanymi w ustawie rozwiązaniami pierwszeństwo w zakupie przedsiębiorstwa objętego sankcjami będą miały spółki utworzone przez pracowników.
Wprowadzenie zarządu przymusowego ma umożliwić również utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie objętym sankcjami lub utrzymanie działalności tego przedsiębiorstwa w zakresie świadczenia usług użyteczności publicznej lub wykonywania innych zadań o charakterze publicznym na czas trwania zarządu tymczasowego. W tym celu zarządcy mają zostać nadane odpowiednie uprawnienia, które umożliwią mu m.in. zarządzanie przedsiębiorstwem, zapewnienie ciągłości działania czy też wykonywanie np. praw z akcji. Ponadto firma objęta sankcjami będzie mogła wystąpić z wnioskiem o przyznanie świadczeń z FGSP na zaspokajanie należności pracowniczych.
Szanowni Państwo, zgodnie z obowiązującą Konstytucją RP nie ma obecnie możliwości konfiskaty aktywów podmiotów wpisanych na tzw. listę sankcyjną. Dlatego też ustawa wprowadza instytucję tymczasowego zarządu przymusowego, która ma z jednej strony umożliwić czasową ciągłość funkcjonowania firmy objętej sankcjami pod specjalnym nadzorem, z drugiej zaś doprowadzić do zbycia jej udziałów lub przejęcia ich na rzecz Skarbu Państwa, za odszkodowaniem. Ponadto, co warto podkreślić, nowelizacja ustawy sankcyjnej wprowadza instrumenty wsparcia dla pracowników zatrudnianych przez podmioty wpisane na listę sanacyjną, którzy znaleźli się w trudnym położeniu nie ze swojej winy.
Ze względu na powyższe należy stwierdzić, że ustawa wprowadza dobre rozwiązania, realizuje założone przez MSWiA cele i należy ją przyjąć.