Posiedzenie 39. Wystąpienie Senatora Wiktora Durlaka w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Transport publiczny odgrywa szczególną rolę w funkcjonowaniu dużych miast i aglomeracji miejskich. Szybki, stosunkowo tani oraz niskoemisyjny transport zbiorowy ma niebagatelny wpływ na komfort życia mieszkańców oraz rozwój dużych ośrodków miejskich. Samorządy cały czas poszukują nowych rozwiązań, które pozwolą usprawnić transport publiczny oraz obniżyć koszty jego funkcjonowania. Z kolei przykład budowy warszawskiego metra pokazuje, jak kosztowna i długotrwała jest tego typu inwestycja, praktycznie nieosiągalna dla wielkich ośrodków miejskich w naszym kraju. Warto więc dziś stawiać na innowacyjne rozwiązania w zakresie miejskiego transportu publicznego.
Na pewno interesującym i przyszłościowym rozwiązaniem wielu problemów związanych z miejskim transportem publicznym jest kolej jednoszynowa. Tzw. monorail to nowoczesny środek transportu zbiorowego, poruszający się po jednej szynie na torach umieszczonych na estakadach, które przebiegają ponad terenem zabudowanym i istniejącymi ciągami komunikacyjnymi.
Budowa infrastruktury kolei jednoszynowej jest stosunkowo tania, bo nie wymaga rozległych robót ziemnych, które są niezbędne przy drążeniu tuneli metra, oraz nie koliduje z istniejącą siecią dróg. Warto również zwrócić uwagę, że jest to bardzo bezpieczny rodzaj transportu, który w żaden sposób nie wpływa na inne pojazdy.
Wśród innowacyjnych rozwiązań dotyczących transportu publicznego w dużych aglomeracjach miejskich wyróżnić można także pociągi nadziemne Maglev poruszające się bez styku pojazdu z torem – lewitacja magnetyczna – które charakteryzują się m.in. osiąganiem dużych prędkości.
Szanowni Państwo! Procedowana ustawa jest odpowiedzią na zgłaszane przez samorządy postulaty dotyczące planów budowy pierwszych urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych lub magnetycznych, a jej podstawowym celem jest umożliwienie rozpoczęcia procesu realizacji przedsięwzięć typu monorail. Jak wynika z uzasadnienia do ustawy, wprowadzenie do obecnie obowiązujących przepisów podstawowych regulacji dotyczących wymienionych wcześniej urządzeń jest pierwszym i niezbędnym krokiem w celu umożliwienia zainicjowania prac nad tego typu transportem w Polsce.
Szanowni Państwo, kolej jednoszynowa jest już obecna na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy. Obecnie eksploatowanych jest około 56 linii kolei jednoszynowych. Najwięcej jest ich w Azji. W Europie tego typu rozwiązania transportowe stosowane są we Włoszech, Anglii i Niemczech. Bez wątpienia monorail sprawdza się w wielkich miastach i aglomeracjach miejskich oraz wpisuje w ideę sprawnego, szybkiego, niskoemisyjnego i bezkolizyjnego transportu publicznego, dlatego warto wspierać powstawanie takich inwestycji.